Wednesday, June 12, 2013

cuti-cuti Malaysia~special edition


Assalamualaikum wbt..
amboi..awal-awal tulis entry terus gedabak gambar sendiri ye..okeh, aku yang belah kanan pengantin yer..
ni masa kenduri jiran mertua aku..majlis sambut menantu..since jiran kan, kene la tunjuk muka banyak kali..aku pergi umah jiran tuh pon dah dekat 11 lebih kot..lepas jalan-jalan kat pasar isnin (kat machang serius banyak 'pasar' yang korang boleh pergi, in case korang terlepas pasar pagi/pasar malam..hoho
btw, aku duk umah mertua aku about 12 days..lama x? this is the longest kot aku duk umah mertua aku, and, without my husband! aku rasa sangat......xtaw nak describe mcm mane..mybe, awesome?? :)
well, aku dah tercongok kat umah mertua aku nih since 31/5/2013. mak and adik-adik aku lah yang anta since aku xdek kenderaan sendiri untuk drive ke umah mertua sendiri kan. insyaAllah if ade rezeki aku dan suami and anak-anak (eh..eh..anak?? hmmmm), adelah kereta yang bakal menyusul hidup aku sekeluarga. wohahaha. insyaAllah. aku sebenarnya plan nak stay seminggu je kat umah mertua aku. tapi, abah still kat Nilai masa cukup umur aku seminggu kat umah Machang tu, and mama pulak tnya "are you waiting for abah?" and of kos la aku terus nod kepala ni. xkan nak heleng pulak kan. amboi rude nye menantu cikgu. oh, mertua aku both teachers. mama is english teacher. abah is maths teacher. fyi, abah is pursuing his degree, alaaa, program PGSR yang cikgu-cikgu sekolah kene buat untuk ade ijazah. semua cikgu are deemed to have at least degree kan sekarang. harusla kan. 
selama aku duk umah mertua aku ni, banyak sangat benda baru yang aku belajar. antaranya adalah? memasak :)
to be honest, dulu, aku selalu rasa annoyed with all those yang suka rendah-rendahkan orang yang xpandai masak, sebab aku xpandai masak kan. and aku rasa sangat annoyed jugak bila buka fb, and tengok kwn2 fb duk upload gambar masakan dorg yg nmpk mcm super awesome. of kos la aku rasa super tu sebab aku xreti habuk pon. and, aku rasa bersyukur sangat-sangat, sebab being with in-laws family buat aku belajar banyak benda. being there, membuatkan aku rasa 'dapur itu aku yang punya!hahaha"
yela, apa taknya kan. kalau kt umah sendiri, memang tak la aku nak masak masakan utama bagi menjamu orang orang kt umah aku tuh. adik adik aku sah sah tak makan masakan yang selain mak aku masak. tapi, lain ceritanya kat umah mertua aku tu. sedap ke x aku masak, adik-adik ipar aku tuh makan je. sume dorg telan. hahaha. tapi aku suka. especially bila masakan yang aku masak tuh habis licin sampai menjilat jali baq hang! 
okay, ni antara masakan yang aku first time masak, and alhamdulillah, mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan daripada in-laws aku.
  • kuah spagetti (thanks to rumet aku sbb sms aku cara2 nak wt kuah ni, tapi aku olah dgn citarasa aku jugak)
  • terung goreng
  • tomyam campur
  • nasi goreng
  • bihun goreng
  • puding roti
hmmm..macam ada lagi, tapi aku dah x ingat apa dia. of kos la banyak aku masak. 12 hari kot aku duk umah mertua aku tuh. keje aku masak je. which is aku suka. sebab peluang tu aku xdapat even kat umah aku sendiri. well, lepas kahwin, kat umah mertua la aku banyak belajar perkara-perkara penting. antaranya;
  • jadi isteri yg lebih penyabar (melalui pemerhatian mama layan abah :D )
  • menjadi kakak ipar yang rela dibuli (ni term yg adik2 ipar aku bagi bila aku buat je apa yg dorg nak, but aku xrasa pon dibuli sebab aku suka benda yang aku buat tu. in a way, i learnt a lots from what im doing :D ) thanks sume adik2 ipar aku
  • mendekati in-laws aku supaya awkward feeling masa mula mula masuk family tu no longer dalam hati aku. to be truth, masa mula mula aku jejak kaki ke umah tu as menantu and kakak ipar, aku rasa sangat pelik and janggal sebab dahla kene pakai tudung je bila nak keluar bilik, pastu aku kene behave so that xnampak sangat aku ni buas. wohahaha. tapi tu bukan hipokrit kot bagi aku. sebab aku rasa bukan aku sorang yang pernah alami awkward moment dalam hidup dia. aku xtaw cmna nak describe. nantila korang akan alami. and believe me, korang akan dapat atasi perasaan tu bila korang dah mula can get in into the family. jangan teruskan nak bela rasa janggal and pelik tuh sebab it will break the bridge among korang ngan in laws korang. serius aku cakap. i am experiencing that now. 
eh, apa aku membebel ni. ni bukan cerita cuti2 malaysia ke sepatutnya? kbai! kan aku dah cakap, special edition. huhuhu
dahla, meh tengok gambar pulak.

ni puding roti pertama aku. :)



habis sebotol coklat rice yg mama beli. aku tabur atas tuh. actually aku order choc chip, tapi mama beli choc rice. tapi xpe. cumil jugak tabur choc rice pon :)


malam terakhir aku kt umah mertua aku, abah bawak kitorg g makan kt KVR (Kweng Village Restaurant). so far,makanan kat situ agak sedap (aku makan chicken chop for kids). comel x aku makan yang for kids? actually aku dah kenyang, tapi sebab abah nak bawak kitorg adik-beradik (eh..eh..) makan kt luar, ikut jela kan. bila lagi nak eratkan hubungan sesama ahli keluarga. :)
 
ni adik-adik ipar aku. abg chik, kakya, adik :)

ni kakak (adik ipar perempuan yg sulung, suami aku ade 2 je adik perempuan, kakya bongsu perempuan la kiranya)

and ni. aku dah pon otw balik Bachok :'(   aku xtahu la kenapa. tapi aku sedih bila sedar yang i'll be leaving the home soon. lepas solat mlm tuh aku leleh la jugak kejap. manja x aku? aku memang manja. sebab tu suami aku sayang aku (eh..eh.. :p) (ni angah n kakak yang anta aku balik umah Bachok. suami aku xbagi angah je yang anta aku, so kakak pon ikut sama. kuat jeles sungguh suami aku tu. tapi cemburu tanda syg kn kn? :p )

sampai-sampai je umah, lepas isi perut adik-adik ipar aku tuh, aku blah g skolah, amik adik bongsu aku, aiman, and bawak dia picnic kat pantai irama kejap. sambil makan ABC. :) (lama xjumpa adik aku nih. buat aku rindu dia. :')

bersungguh dia makan. dekat-dekat nak abis makan tuh, dia perasan kot aku tengok2 kat  kuku tangan dia yang dah mulai memanjang tuh. dia cepat2 cakap "mae xmain pasir. kume tu terbe msuk dale kuku mae" and opkos la aku layan jerh apa dia cakap. aku tahu dia nak pertahankan diri, where almost al of us will come out with lame excuses kalau nak get away from problems kn :p

oh, ni secebis kenangan dri UPSI yg aku g masa temankan adik aku interview. dorang kawan baik aku. dunia akhirat :)

after more than 5 years x jumpa, even both of us duk kelantan, but di UPSI jugak yang menemukan 2 hati yang saling merindui.. ohoi...love u kamchap!

okay. sekarang, aku selamat bersila atas katil kat umah aku. and macam biasa, tidur sorang-sorang memang dah jadi favourite aku sejak 3 4 bulan nih. suami duk jauh katakan. redha jela kan. and i cant wait for July where it will bring my husband back! insyaAllah. :)
and, cuti sem pon dah almost reach its end. result pon maknya dah xlama akan kuar jugakla kan. so, kawan-kawan, doakan aku berjaya dalam peperiksaan ni ea. insyaAllah korang-korang pon dapat result yang gempak kebabo. :D
ok dah. aku dah penat. nak sapu losen kat tangan dah ni. sebelum tidur, tu memang habit aku sejak dua menjak ni sebab nak elak tangan jadi kasar. nanti baru best nak hold tangan suami aku bila kitorg g dating nanti :p
ok. sekian sahaja. sebarang kekasaran bahasa, amat dikesali. tulisan ini hanyalah sebagai kenangan yang aku coretkan buat tatapan aku di hari tua nanti. insyaAllah.ampun dan maaf buat semua teman-teman.
salam alaik.

tulus, 
puan amal :)

No comments:

Post a Comment